EĞİTİMDE YAPAY ZEKA MODELLEMESİ
Eğitimde yapay zeka modellemesi, günümüzden başlayan geleceğe uzanan güncel konumuz. Yapay zekâ sistemi ile ulusal eğitimimiz çerçevesinde neler sağlayabiliriz?
Yapay zekâ ile eğitim çağında bulunan öğrencilere fayda sağlamamız için öncelikle dürüst olmamız ve öğrencilerle doğru iletişim kurmalıyız. Mevcut durumda her alanda olduğu gibi yapay zekâ konusunu suistimal eden örneklerle karşı karşıya bulunuyoruz.
Yapay zekâ ile çalıştığı iddia edilen Web siteleri, Elektronik aletler gibi. Oysa zaten bu sistemler belli bir otomasyona sahip. Yapay zekâ çok başka bir sistem önce genç nesillere konuyu tam anlamı ile anlatmamız gerekli. Ki ileride gerçekten kendilerine faydalı olacak şekilde kullanabilsinler.
Eğitim alanında yapay zekâ gerçekten büyük faydalar sağlayacaktır. Bütün olay insanların yapay zekaya ulaşabilmeleri için dijital imkana sahip olmaları.
Yapay zekâ kullanarak öğrencilerin güçlü, zayıf yönlerini ve öğrenme stillerini analiz ederek öğrenmeyi bireysel kişiselleştirilmiş öğrenme ile öğrencilere göre düzenleyebiliriz.
Yapay zekâ, tercih edilen öğrenme stillerini görsel, işitsel gibi belirlemek için öğrenci etkileşimlerini ve performans verilerini analiz etme gibi imkanlara sahip.
Bu analize dayanarak yapay zekâ, açıklamaları ve kaynakları öğrencinin öğrenme stiline daha iyi uyacak şekilde uyarlayabilecektir. Böylece eğitimciler öğrenciler ile kişisel yapılarına göre iletişim kuracaklardır.
Yapay zekâ, testler veya etkileşimli alıştırmalar aracılığıyla öğrencinin anlayışını değerlendirebilir. Bilgi boşluklarını belirleyerek yanıtlarındaki ayrıntı düzeyini ve karmaşıklığı ayarlayabilir.
Burada önemli olan eğitimcinin işi tamamen yapay zekâ üzerine bırakmaması, aksi halde bütün öğrenciler bir konu üzerinde aynı standart cevaplara ve bilgilere yönelir.
Eğitim alanında sadece verilere dayalı olarak öğrencilerle sağlıklı iletişim kurulamaz. Yapay zekâ verileri eğitimci için görüş acısı belirler ama inisiyatifi teslim edemez.
İletişim, öğrenci ile eğitimci arasında asıl bağlantıdır. Yapay zekâ bu bağlantıda danışman görevindedir. Eğitimciye zaman tasarrufu sağlar.
Aynı zamanda yapay zekâ sistemi ile eğitmen arasında da iletişimin sağlıklı şekilde ilerlemesi bütün işi yapay zekâya aktarmaması gerekli!
Eğitimci sistem sayesinde elde ettiği bilgilerle eğitimi bireyselleştirip öğrencileri ile daha verimli bağ kurabilir.
Yapay zekanın kopyalayamayacağı rehberlik, motivasyon ve duygusal destek sağlama konusunda öğretmenler hâlâ hayatı önemde olacaklardır.
Genel olarak eğitimde yapay zekâ daha kişiselleştirilmiş bir yaklaşıma doğru ilerliyor. Henüz mükemmel olmasa da öğrenme stillerini analiz etme, bilgi boşluklarına uyum sağlama ve diyalog kurma becerisi, eğitimin geleceği için umut vaat ediyor.
Yapay zekâ, tercih edilen öğrenme stilini belirlemek için öğrencinin eğitim materyalleriyle etkileşimlerini, sınavlardaki cevap seçeneklerini ve performans verilerini analiz edebilir.
Öğrenme stiline bağlı olarak öğrencinin güçlü yönlerini karşılamak için bilgileri videolar veya etkileşimli alıştırmalar gibi farklı formatlarda sunabilir.
Sınavları yönetebilir ve öğrencilerin zorluk çekebilecekleri alanları belirlemek için öğrencilerin ilerlemesini takip edebilir.
Hedeflenen öğretimin sağlanması için yapay zekâ daha sonra hedeflenen açıklamalar, pratik problemler veya öğrencinin anlayışına daha iyi hitap eden alternatif kaynaklar sunarak öğrenme yolunu ayarlayabilir.
Fakat: Yapay Zekâ, bir öğretmenin, öğrencinin belirli kafa karışıklığını gidermek için sağlayabileceği incelikli ileri geri diyaloğu kopyalayamaz.
Bu açıdan eğitiminde iletişim yeteneği güçlü eğitmenin varlığı önemlidir.
Yakın bir gelecekte eğitim sistemi için Yapay Zekâ eğitmenleri var olacaktır. Bu branş eğitmenleri asıl görevi üstlenecekler. Çünkü yapay zekanın eğitimi öğrenmesi için kendisini eğitecek öğretmenlere ihtiyacı var.
Yapay zekayı bugün için besleyen verileri dijital alanda veri toplayıcıları, veri işleyicileri yani dijital teknoloji uzmanları sağlıyor. Oysa eğitim alanında yapay zekâ kullanmak için gerçekten bu alanda hakimiyet ve bilgiye sahip eğitmenlerin yapay zekayı eğitmesi gerekiyor.
Aynı yemek pişirmek gibi herkes yemek tarifi verebilir, ama herkes iyi yemek pişiremez. Bu el becerisi tat duygusu gerektirir. Tabi tecrübe!
Yapay Zekâ Eğitmenleri ‘de; gelecekte eğitimde gerçek anlamda farklılık yaratacak yapay zekâları eğitecek yapay zekâ ile iletişim kurabilecek hem soğuk hem sıcak mantık yürütecek kişiler olmak zorunda!
Aksi halde gelecek nesiller hayatı yorumlamaktan uzak evet hayır ya da olur olmaz diye hayata bakan kişiler olur.
Eğitimde Yapay Zeka Modellemesi ,yazılarım birçok farklı bakış acısı ile devam edecek….