Skip to content

YKS varken nasıl?

Home » YKS varken nasıl?
  • YKS varken nasıl?

PelinTemelli-makaleler

YKS varken nasıl?

🎓 “Öğrenci merkezli, esnek ve yaratıcı öğrenme ortamları”… ama YKS varken nasıl?”

Bu üç kavram son zamanlarda eğitim politikalarında ve seminerlerde sıkça duyduğumuz, kulağa çok hoş gelen ifadeler.
Ama Türkiye’de lise öğrencisinin tek bir sorusu var:
“Bunlar güzel ama YKS’ye nasıl yarar?”

📌 YKS gibi merkezi ve standart bir sınavın olduğu bir sistemde:

🔹 Öğrencinin ilgi ve merakına dayalı “öğrenci merkezli” yaklaşım,
🔹 Süreci öğrenciye bırakan “esnek öğrenme” modelleri,
🔹 Üretkenliği önceleyen “yaratıcı öğrenme ortamları”

gerçekten ne kadar uygulanabilir?

Geçtiğimiz günlerde TED Öğrenme Mühendisliği platformunda yer alan içerikler ve Dr.Punya Mishra’nın “Geleceğin Okulu Nasıl Tasarlanır?” başlıklı konuşması birçok eğitimcinin gündeminde yer aldı. Dr.Punya Mishra’nın bakış açısı eğitimde geleceği kucaklamak adına çok kıymetli bilgiler içeriyordu.

Mishra, asıl sorunun bireysel başarısızlık değil, yanlış tasarlanmış sistemler olduğunu vurguluyor. Ona göre okullar yalnızca öğretmenler tarafından değil, öğrenciler, aileler ve toplumun tüm paydaşlarıyla birlikte tasarlanmalı.

Bu noktada sıkça duyduğumuz şu tanımlar öne çıkıyor:
“Öğrenci merkezli, esnek ve yaratıcı öğrenme ortamları.”

Ne var ki bu tanımlar kulağa oldukça seksi ve jenerik geliyor. İçleri doldurulmadığında sadece moda olan, estetik ama işlevsiz uygulamalara dönüşebilirler. Her gelişimin uygulanabilirliği ölçüsünde başarısı vardır. Yoksa hepimiz birbirine benzeyen, ama hiçbirimizin derinleşemediği estetik dekorasyonlarla meşgul oluruz.

O hâlde bu kavramların içini dolduralım ve Türk eğitim sistemine nasıl uyarlanabileceğini tartışalım:

🎯 1. Öğrenci Merkezli Öğrenme Ortamı Ne Demektir?

Öğrencinin ilgi, ihtiyaç, öğrenme hızı ve becerilerine göre şekillenen, öğrenciyi pasif dinleyici değil aktif katılımcı yapan eğitim anlayışıdır.

Somut İçerik ve Uygulamalar:

  • Kişiselleştirilmiş öğrenme yolları: Her öğrencinin seviyesine göre farklı materyal, kaynak ve proje verilmesi.
  • Öz değerlendirme ve akran değerlendirmesi: Öğrencinin kendi öğrenmesini yansıtması ve arkadaşlarıyla birbirlerini değerlendirmesi.
  • Proje temelli öğrenme: Gerçek dünya problemleriyle ilgili araştırma, tasarım ve çözüm geliştirme sürecinde aktif rol alma.
  • Geri bildirim odaklı öğretim: Not yerine sürekli geri bildirim ile gelişimin desteklenmesi.

🔄 2. Esnek Öğrenme Ortamı Ne Demektir?

Zaman, mekân, araç ve içerik açısından sabit kalıplara bağlı olmayan, öğrencinin farklı koşullarına ve öğrenme biçimlerine uyum sağlayan sistemdir.

Somut İçerik ve Uygulamalar:

  • Zaman esnekliği: Belli ders saatine bağlı kalmadan, modüler öğrenme (asenkron çevrim içi dersler, esnek takvim).
  • Mekân esnekliği: Sınıf dışı öğrenme ortamları – kütüphaneler, müzeler, doğa, çevrim içi platformlar.
  • Çoklu ortam kullanımı: Video, podcast, simülasyon, oyunlaştırma gibi çeşitli araçlarla içerik sunumu.
  • Hibrit modeller: Yüz yüze + çevrim içi (blended learning) ile öğrenciye öğrenme kontrolü verilmesi.
  • Seçmeli içerikler: Zorunlu müfredat dışında öğrencinin kendi ilgi alanlarına göre modüller seçebilmesi.

🧠 3. Yaratıcı Öğrenme Ortamı Ne Demektir?

Öğrencinin eleştirel düşünme, problem çözme, üretkenlik ve hayal gücünü kullanabileceği, deneme-yanılma yapmasına olanak tanıyan, risk almaktan korkmayan ortamdır.

Somut İçerik ve Uygulamalar:

 

  • Maker kültürü & atölyeler: Kodlama, robotik, 3D tasarım gibi uygulamalarla üretime dayalı öğrenme.
  • Açık uçlu sorular & problemler: Tek bir doğru cevabı olmayan, düşünmeye ve tartışmaya teşvik eden çalışmalar.
  • Tasarım odaklı düşünme: Bir sorunu keşfetme, empati kurma, fikir üretme, prototip geliştirme ve test etme süreci.
  • Sanat ve STEM entegrasyonu (STEAM): Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik ile sanatın buluştuğu yaratıcı disiplinler arası projeler.
  • Drama, hikâyeleştirme, oyunlaştırma: Öğrenmenin hikaye, rol yapma, oyun gibi yaratıcı formatlarla desteklenmesi.

💡 Gerçek şu ki:

Bugün Türkiye’deki birçok lise öğrencisi için başarı, sınavda çıkan içerikle birebir örtüşen bilgiye hızlı erişimle eşdeğer.

Bu durumda:

🔸 Proje temelli öğrenme = Zaman kaybı olarak görülüyor
🔸 Yaratıcılık = Deneme sınavında karşılığı yok
🔸 Öğrenme çeşitliliği = Rehberlik kitapçığında puana dönüşmüyor

🛠 Ama çözüm mümkün mü?

Evet, sistemik dönüşümle mümkün.

🎯 Ölçme sistemini çeşitlendirmedikçe, öğrenme ortamlarında yaratıcı olmak öğretmeni yalnızlaştırır.
🎯 YKS’nin yanına beceri odaklı, portfolyo temelli değerlendirme modelleri eklenmeli.
🎯 Pilot okullar “gelecek öğrenme merkezleri” olarak yeniden yapılandırılmalı.
🎯 En önemlisi: Veliler, öğretmenler ve politika yapıcılar bu dönüşüm vizyonunu paylaşmalı.

📢 Eğitimde gerçekten fark yaratmak istiyorsak, sadece ders içeriğini değil, neyi ölçtüğümüzü de değiştirmeliyiz.

Yoksa çocuklarımız yaratıcı değil, ezberci olur — çünkü sistem başka türlüsüne not vermiyor.

#YKS #EğitimdeDönüşüm #ÖğrenciMerkezliÖğrenme #YaratıcıOkullar #EsnekÖğrenme #TürkEğitimSistemi

YKS varken nasıl-pelin Temelli

Yazar

PelinTemelli-makaleler

Pelin Temelli

Eğitim Yönetimi Danışmanlığı
  • info@wolacademy.com

Share This Story, Choose Your Platform!

ŞİMDİ DİNLE

Avada Podcasts Blog Sidebar

YENİ GELECEK HAKKINDA YAZILARIMIZI OKUYUN

Bloğumuz iş hayatı,yönetim,eğitim alanlarında gelişen dijital teknolojik yapılanmayı ve bunların hayatımıza etkilerini içeren seminer ve güncel gelişmeleri içeren yazılar ve haberlerle dolu.Tüm bu alanlarda yapay zeka uygulamalarının yeni geleceğe nasıl şekil verdiğini öğrenmek için bizi takip edin.

HAKKIMIZDA

Her hafta çeşitli güncel konularda heyecan verici yeni podcastler-Makeleler yayınlıyoruz.Tüm İçerik Hakları Pelin Temelli’ye Aittir.

Yasalar Gereği Telif Hakları Kanunları ile İçerikler Korunmaktadır.İzinsiz Tam veya Kısmi Alıntı Yapılamaz

ALT MENU
  • Ev
  • Eğitim SeminerleriNew
  • Hakkımda
  • Eğitim Yönetimi Danışmanlığı
  • Kurumsal Yönetim Danışmanlığı
  • Blog
  • İletişim
SON YAZILAR
  • Güvenli Gelecek için Kime Güveniyoruz?
  • YZ ile Geçmişi Geleceğe Hazırlamak
  • Kişiye Özel Eğitim mi Eğitimin Geleceği
TAGS
Blog Yazıları EgitimAjansi.com EĞİTİM Eğitim Modellemesi eğiticinin Eğitimi GazetePort.com.tr Gelecek GELECEK MÜHENDİSLİĞİ Genel Global Haberler Global Haberler Güncel Haberler Kariyer Hayatı Liderlik ve Eğitim Modellemesi Üzerine Liderlik ve Yönetim Modellemesi Liderlik ve Yönetim Modellemesi Markalaşma Sürecinde İletişim Pelin Temelli Platin Dergisi Podcast Ramazan Röportajlar Sağlık Sektörü ve Yapay Zeka SEÇİMLER Sıfır Atık Sıfır Atık Sıfır Atık ile Eğitim Sıfır Atık Modelleri Toplum Vatan Gazetesi YAPAY ZEKA Yapay Zeka Yapay Zekadan Önce ve sonra Yapay Zeka ile Kurumsal Dönüşüm Yapay Zekanın Gelecek Vizyonu Yapay Zeka Tekilliği Yapay Zeka Yönetimi Yazı Serileri Yazı Serileri Yazı Serileri YAŞAM SANATI İş Dünyasında kadın Yöneticiler İş Hayatında Yeni Akım

© 2012 - 2025 • PelinTemelli is a Website Builder for WordPress and eCommerce • All Rights Reserved • Developed by PelinTemelli

Toggle Sliding Bar Area
Page load link
error: Content is protected !!
Go to Top